Bij elk participatieproces is een brede variëteit aan stakeholders betrokken. Voor een succesvol participatieproject is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van wie deze stakeholders zijn en hoe ze betrokken moeten worden. Dit overzicht is de stakeholderanalyse.
Er zijn veel verschillende definities van een stakeholder. Een bekende definitie van R. Edward Freeman is: “elke groep of individu die invloed kan uitoefenen op, of beïnvloed wordt door, het bereiken van de doelstellingen van de organisatie”. Deze invloed kan positief of negatief zijn. Een stakeholderanalyse is een instrument waarmee het netwerk van stakeholders rondom een project en hun belangen, invloed en middelen in kaart kan worden gebracht. Dit overzicht helpt je bij het ontwikkelen van een strategie voor het betrekken van de verschillende stakeholders en voorkomt dat je voor vervelende verrassingen komt te staan tijdens je project. Op deze manier draagt het bij aan de succes van een project.
Het liefst voer je een stakeholderanalyse uit aan het begin van een project. Zodat je het kan samenvoegen met andere elementen in een projectplan. Hierdoor kun je tot een goede aanpak per stakeholder komen. Het is ook goed om gedurende het project de stakeholders periodiek opnieuw na te lopen. De participanten bestaan niet in een vacuüm en zullen gedurende het project met elkaar interacteren. Uit deze interacties kunnen nieuwe dynamieken en verhoudingen ontstaan. Mogelijk komen er zelfs nieuwe stakeholders bij die een andere aanpak vereisen. Daarom is het goed om je analyse up-to-date te houden tijdens het proces.
Informatie over stakeholders kun je op verschillende manieren vinden. Bijvoorbeeld door ze op te zoeken op het internet en sociale media. Er is vaak veel informatie beschikbaar over organisaties online. Je kunt ook gebruik maken van je netwerk, misschien hebben mensen die je kent al wel eens met de betrokken partijen gewerkt?
Een stappenplan voor een stakeholder analyse maken
Er is geen standaardmethode of opzet voor het maken van een stakeholderanalyse. Er wordt onderscheid gemaakt tussen basisstappen en meer verdiepende stappen.
Stap 1 t/m 3 zijn basisstappen en stap 4 t/m 6 zijn verdiepende stappen:
- Analyse: Wat speelt er voor stakeholders? Bepalen van thema’s die stakeholders raken.
- Wie zijn de stakeholders en wat is voor hen belangrijk? Identificeren van de relevante stakeholders en hun belang.
- Welke groepen stakeholders zijn er? Eventueel categoriseren van stakeholders
- Hoe groot is het belang voor de stakeholder? Welke impact heeft het project op dit belang?
- Welke invloed hebben de stakeholders? Weging van stakeholders.
- Maken en uitvoeren van een stakeholdersstrategie; herhalen stakeholdersanalyse
Meer weten en aan de slag
Stakeholderanalyses zijn en blijven maatwerk. Meer informatie over de stakeholderanalyse en over bovenstaande stappen is te vinden in de handreiking stakeholderanalyse hieronder.
Stakeholderanalyse
Wie zijn je stakeholders en wat zijn hun belangen? Wat en wie heb je nodig om een stakeholdersanalyse te maken? Deze handreiking benadrukt het belang van een stakeholdersanalyse en geeft een stappenplan om een stakeholdersanalyse op te stellen.
Bekijk Download